Шукати в цьому блозі

Методична скарбничка




Використання інтерактивних методів навчання 
на уроках англійської мови

  Головна мета навчання іноземної мови у загальноосвітніх навчальних закладах полягає у формуванні в учнів комунікативної компетенції, базою для якої є комунікативні уміння, сформовані на основі мовних знань і навичок.  Тому в повсякденній практичній діяльності вчителя часто постають питання:
- Як доцільніше реалізувати співпрацю вчителя з учнем?
- Як розвинути інтерес учнів до вивчення іноземної мови?
- Яким чином активізувати їхнє мовлення ? 
 Методика сучасного уроку іноземної мови тісно пов'язана з інтерактивними навчальними технологіями. Слово «інтерактив» (перекл. з англійської “inter” – взаємний, “act” – діяти) означає взаємодіяти. «Інтерактивне навчання» можна визначити як взаємодію вчителя та учня в процесі спілкування та навчання з метою вирішення лінгвістичних та комунікативних завдань. Ефективність  застосування методів інтерактивного навчання визначається специфікою конкретного уроку, слід також враховувати, що будь-який метод навчання має тією чи іншою мірою забезпечувати:
 - активну участь учнів у процесі навчання;
 - встановлення зворотнього зв’язку в системі “педагог–учень”;
 - можливість застосування набутих навичок і знань в реальних життєвих та навчальних  ситуаціях;
 - розвиток цільових навичок поведінки (самостійної творчої діяльності, роботи в малих групах);
 - мотивацію учнів до підвищення ефективності своєї діяльності на заняттях і в реальних ситуаціях;
 - можливість отримувати знання на груповому та індивідуальному рівнях.
У процесі навчання найдоцільніше використовувати, в першу чергу, ті методи, при яких в учнів розвивається бажання до творчої, продуктивної праці, учні прагнуть до активних дій, досягають успіхів і мотивують власну поведінку.
Правила організації інтерактивного навчання:
1) у роботу повинні бути залучені (в тій чи інший мірі) всі учні;
2) активна участь учнів у роботі має заохочуватися;
3) учні мають самостійно сформувати групу, розробити та виконувати правила роботи у ній;
4) чисельність групи має бути невелика;
5) навчальна аудиторія повинна бути підготовлена до роботи у великих та малих групах.
Практика показує, що при використанні інтерактивних методів навчання, учні запам’ятовують:
80% того, що самостійно висловлювали;
90% того, що самостійно виконували. 

 Інтерактивні технології та вправи на різних етапах уроку


Мотивація




Оголошення теми та мети
Незакінчені речення

Мікрофон
"Мозковий штурм"
"Асоціативний кущ"

За допомогою проблемних питань чи малюнків визначення теми уроку
Обговорення ідей щодо плану уроку
Надання необхідної інформації
"Мікрофон"
Робота в парах та малих групах
Основна частина уроку
 "Ажурна пилка"
"Займи позицію"
"Ситуативне моделювання"
"Прес"
"Акваріум"
"Дискусія"
"Коло ідей"
"Крісло автора"
"Ток-шоу"
Навчальна гра
Вправи на формування та розвиток граматичних навичок:
"Детективи"
"Родинне дерево" та ін.

 Підбиття підсумків уроку
"Мікрофон"
"Дерево рішень"
"Займи позицію" та ін.


"Родинне дерево"  (6 клас. Тема “Family”).
 Один учень із команди читає схему свого родинного дерева, а команда-суперник відтворює цю схему на чистому аркуші паперу. Потім порівнюємо ці дві схеми.
  
"Ажурна пилка"
Метод дозволяє учням працювати разом, щоб вивчити значну кількість інформації за короткий проміжок часу, а також заохочує учнів допомагати одне одному «вчитися навчаючи»
Під час роботи за допомогою методу «Ажурна пилка» учні працюють в різних групах.
Порядок роботи:
  1) спочатку вони працюють в «домашній» групі;
  2) потім в іншій групі учні виступають в ролі «експертів» з питання, над яким працювали в«домашній» групі, та отримують інформацію від представників інших груп.
  3) потім учні повертаються в свою «домашню» групу для того, щоб поділитися тією новою інформацією, яку їм надали учасники інших груп.
 
"Коло ідей"
Цей метод є ефективним у вирішенні гострих суперечливих питань та базовим для створення списку загальних ідей.
Метою методу є залучення всіх учасників до дискусії. Він дозволяє уникнути ситуації, коли перша група, що виступає, подає всю інформацію з проблеми.
Порядок проведення:
1) учитель висуває дискусійне питання та пропонує його обговорити в кожній групі;
2) після того, як вичерпано час на обговорення, кожна група доповідає всьому класу лише один аспект того, що вони обговорювали;
3)  групи висловлюються по черзі, поки не будуть заслухані всі доповіді.
4) під час обговорення теми складають список запропонованих ідей та записують його на дошці.

 "Акваріум"
Ефективним методом розвитку вміння вести дискусію є «Акваріум».
Після того,  як сформувались дві-чотири групи і вчитель запропонував їм завдання для виконання та необхідну інформацію, одна з груп сідає в центрі класу, утворивши внутрішнє коло. («Акваріум»).
Всі учасники цієї групи починають обговорювати запропоновану вчителем проблему. Всі інші учні мовчки спостерігають за обговоренням.
Групі, що працює, для виконання завдання необхідно:
  - прочитати вголос ситуацію;
  - обговорити її в групі, використовуючи метод дискусії;
  - дійти спільного рішення. На цю роботу групі дають 3—5 хвилин. Усі інші учні класу мають тільки слухати, не втручаючись у хід обговорення. Після закінчення часу група займає свої місця, а вчитель ставить класу запитання:
  • Чи погоджуєтеся ви з думкою групи ?
  • Чи була ця думка достатньо аргументованою, доведеною?
  • Який з аргументів ви вважаєте найпереконливішим?
Після цього місце в «Акваріумі» займає інша група, яка обговорює наступну ситуацію (проблему). Всі групи по черзі мають побувати в «Акваріумі», і результати роботи кожної з них мають бути обговорені в класі.

"Ток-шоу"
Метою такої форми роботи є отримання навичок публічного виступу та дискутування. Вчитель на такому уроці є ведучим.
Роботу він організовує так:
  1.Оголошує тему дискусії.
  2. Запрошує висловитися із запропонованої теми «запрошених гостей».   3.  Надає слово глядачам, які можуть виступити зі своєю думкою протягом 1 хв або поставити питання «запрошеним».
 4. «Запрошені» мають відповідати лаконічно та конкретно.
 5.   Ведучий теж має право поставити своє запитання або перервати виступаючого.
Ця форма роботи допоможе учням навчитися брати участь у загальних дискусіях, висловлювати та захищати свою позицію.

Немає коментарів:

Дописати коментар